Punctualiteit van de trein, 2014-2023
In 2023 was de reizigerspunctualiteit (het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd) op het hoofdrailnet van de Nederlandse Spoorwegen (NS) 89,7 procent. Dat is nog net boven de met het Ministerie afgesproken ondergrens van 88,9 procent.
Reizigerspunctualiteit
Reizigerspunctualiteit is een indicator voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de klant; hier de treinreiziger. De reizigerspunctualiteit is het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd; dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, minder dan vijf minuten vertraging had bij aankomst en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald.
Vanaf 2021 daling in reizigerspunctualiteit trein
De reizigerspunctualiteit op het hoofdrailnet van NS liet tussen 2015 en 2021 een stijgende lijn zien. Daarna is echter sprake van een daling. Werd in 2021 nog een percentage van 94,4 procent gerealiseerd, in 2023 is dat afgenomen naar 89,7 procent. Ondanks deze daling ligt de punctualiteit nog boven de bodemwaarde van 88,9 procent (met het ministerie afgesproken minimaal te realiseren prestatieniveau).
Deze indicator is afkomstig van het Compendium voor de Leefomgeving (CLO). Voor de volledige indicator en eventueel een actuelere versie kunt u deze indicator in het CLO bezoeken.