Ontwikkeling woningen in beperkingengebieden Luchthavenindelingbesluit Schiphol, 2004-2022
Rond Schiphol gelden beperkingen voor woningbouw. Het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB) geeft met gebieden aan waar welke beperkingen gelden. In de periode 2020 - 2022 is het aantal woningen in de gebieden met de grootste geluidbelasting (LIB2) en veiligheidsrisico’s (LIB1 en LIB3) iets afgenomen. In gebieden rond Schiphol waar minder beperkingen vanwege geluid en veiligheidsrisico’s gelden (LIB4 en LIB5), is daarentegen vanaf 2016 een toename te zien in het aantal woningen met 0,5 tot 2,5 procent per jaar.
Ruimtelijke ontwikkelingen rond Schiphol
Het LIB geeft gebieden aan waarbinnen beperkingen gelden voor ruimtelijke ontwikkelingen vanwege gezondheids- en veiligheidsrisico’s door het luchtverkeer. De beperkingen gelden voor uiteenlopende ontwikkelingen, maar deze indicator gaat alleen in op de ontwikkelingen van woningen. Binnen de gebieden LIB1 en LIB2 (sloopzones, dicht om de landingsbanen heen) mogen geen woningen worden bijgebouwd. Zodra bewoners daar uit een woning verhuizen, mag het gebouw niet meer voor bewoning worden gebruikt. Soms wordt de woning gesloopt. Binnen LIB3 mogen geen nieuwe woningen worden bijgebouwd. In LIB4 (beperkingengebieden voor kwetsbare en geluidgevoelige gebouwen) mag woningbouw alleen kleinschalig en onder voorwaarden plaatsvinden. Binnen LIB5 (het grootste gebied) gelden beperkingen voor woningbouw buiten het bestaand bebouwd gebied.
Het jaar 2004 was het eerste volledige jaar waarin de eerste versie van het LIB in werking was. Sinds 1 januari 2018 hebben gemeenten vanwege een gewijzigd LIB meer ruimte voor afweging tussen enerzijds het beperken van het aantal mensen dat gehinderd wordt door luchtvaartgeluid en anderzijds het toevoegen van nieuwe woningen die noodzakelijk worden geacht voor de lokale woningbehoefte.
LIB1 | Geen woningbouw mogelijk vanwege veiligheidsrisico’s. Na verhuizing geen bewoning toegestaan. |
LIB2 | Geen woningbouw mogelijk vanwege geluid. Na verhuizing geen bewoning toegestaan. |
LIB3 | Geen nieuwbouw van woningen toegestaan vanwege veiligheidsrisico’s. |
LIB4 | Woningbouw alleen kleinschalig en onder voorwaarden plaatsvinden |
LIB5 | Beperkingen voor woningbouw buiten het bestaand bebouwd gebied |
Ontwikkeling woningen binnen de LIB-gebieden
Tussen 2004 en 2016 daalde het aantal woningen in het gecombineerde LIB1 en LIB2-gebied met 72%. Na 2016 is een lichte afname te zien in het aantal woningen in deze beperkingengebieden. Voor LIB3 was er tot 2016 een afname te zien. Daarna blijft het aantal woningen vrij constant. Het aantal woningen binnen LIB4 nam in eerste instantie van 2004 tot 2016 af, maar toont in de periode 2016 tot en met 2022 een geringe toename met circa 0,5 procent per jaar. Het aantal woningen binnen LIB4 ligt nog steeds iets lager dan in 2004.
In het LIB5-gebied wordt een onderscheid gemaakt tussen woningen binnen het bestaand bebouwd gebied (BBG) en woningen die buiten bestaand bebouwd gebied liggen. Vanaf 2016 neemt het aantal woningen binnen het BBG met 1 á 1,5 % per jaar toe. Buiten BBG in LIB5 groeit het aantal woningen sinds 2016 vrij consistent met 2 á 2,5 % per jaar. Deze trends, zowel binnen als buiten het BBG, zijn ook te zien in de periode van 2020-2022.
Bronnen
- Overheid.nl: Besluit van 26 november 2002 tot vaststelling van een luchthavenindelingbesluit voor de luchthaven Schiphol (Luchthavenindelingbesluit Schiphol), geldend vanaf 1-1-2024, Staatsblad 2023 (113), 5 april 2023.
- Aantal woningen:
Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) | Data overheid
Deze indicator is afkomstig van het Compendium voor de Leefomgeving (CLO). Voor de volledige indicator en eventueel een actuelere versie kunt u deze indicator in het CLO bezoeken.